SocialCast

Integritetspolicy

Vi på SocialCast värnar om din integritet och är transparenta om hur vi hanterar personuppgifter.

Senast uppdaterad: 2025-07-17

Introduktion

SocialCast, en varumärke under Öppna Kanalen Kronoberg ("vi", "oss", "vår"), respekterar din integritet och är fast beslutna att skydda dina personuppgifter. Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in, använder, lagrar och skyddar din information när du använder vår livestreaming-plattform och relaterade tjänster.

Som en svensk-baserad tjänst följer vi strikt Dataskyddsförordningen (GDPR) och svensk dataskyddslagstiftning. All databehandling sker inom Sverige och EU.

Kontaktuppgifter

Personuppgiftsansvarig: Öppna Kanalen Kronoberg

Varumärke: SocialCast

Organisationsnummer: 802428-6711

Adress: Infanterigatan 10, 352 35 Växjö

E-post: [email protected]

Vilka personuppgifter samlar vi in?

Uppgifter du lämnar direkt till oss

  • Kontouppgifter: Namn, e-postadress, telefonnummer, organisation
  • Profilinformation: Användarnamn, profilbild, befattning
  • Kommunikation: Meddelanden, supportförfrågningar, feedbackformulär
  • Livestream-innehåll: Videor, ljud, text, metadata som du laddar upp eller streamar
  • Betalningsuppgifter: Faktureringsinformation (ej kreditkortsuppgifter)

Automatiskt insamlade uppgifter

  • Teknisk information: IP-adress, webbläsartyp, enhetsinformation, operativsystem
  • Användningsstatistik: Tittartid, interaktionsdata, navigeringsmönster
  • Loggfiler: Åtkomst- och felloggar för säkerhet och felsökning
  • Cookies: Sessionsdata, inställningar, autentisering

Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Tjänsteleverans

  • Tillhandahålla livestreaming-tjänster
  • Hantera användarkonton
  • Leverera video- och arkivinnehåll
  • Teknisk support och underhåll

Säkerhet och efterlevnad

  • Skydda mot bedrägerier och missbruk
  • Upprätthålla tjänstens säkerhet
  • Efterleva juridiska förpliktelser
  • Moderering av innehåll

Förbättring och analys

  • Förbättra användarupplevelsen
  • Utveckla nya funktioner
  • Analysera användningsmönster
  • Optimera prestanda

Kommunikation

  • Skicka tjänstemeddelanden
  • Informera om uppdateringar
  • Svara på supportförfrågningar
  • Marknadsföring (med samtycke)

Rättslig grund för behandling

Avtal (Art. 6.1.b GDPR)

Behandling som är nödvändig för att fullgöra vårt avtal med dig och leverera tjänster.

Berättigat intresse (Art. 6.1.f GDPR)

Säkerhet, förbättring av tjänster och teknisk drift.

Samtycke (Art. 6.1.a GDPR)

Marknadsföring, valfria funktioner och cookies.

Juridisk förpliktelse (Art. 6.1.c GDPR)

Efterlevnad av svensk lag och myndighetsföreskrifter.

Delning av personuppgifter

Vi säljer aldrig dina personuppgifter

SocialCast säljer, hyr ut eller handlar aldrig med dina personuppgifter till tredje part för kommersiella ändamål.

Vi kan dela uppgifter med:

Tekniska leverantörer

Molntjänster, CDN-leverantörer och teknisk support inom EU/EES

Juridiska krav

Myndigheter vid rättsliga förfaranden eller enligt lag

Affärstransaktioner

Vid företagsförvärv eller -försäljning (med fortsatt dataskydd)

Datalagring och säkerhet

Var lagras data?

  • Primärt i Sverige
  • Backup inom EU/EES
  • Aldrig utanför EU utan adekvat skydd
  • ISO 27001-certifierade datacenter

Säkerhetsåtgärder

  • Kryptering vid transport och vila
  • Tvåfaktorsautentisering
  • Regelbundna säkerhetsgranskningar
  • Begränsad personalåtkomst

Lagringstider

DatatypLagringstidGrund
KontouppgifterUnder avtalsperiod + 3 årBokföringslagen, support
Livestream-innehållEnligt organisationens policyAvtal, öppenhetslagen
Loggfiler12 månaderSäkerhet, felsökning
MarknadsföringTill samtycke återkallasSamtycke

Dina rättigheter

Rätt till access

Få information om vilka uppgifter vi behandlar

Rätt till rättelse

Korrigera felaktiga personuppgifter

Rätt till radering

Begära att vi raderar dina uppgifter

Rätt till begränsning

Begränsa behandling under utredning

Rätt till dataportabilitet

Få ut dina uppgifter i strukturerat format

Rätt att invända

Invända mot behandling för marknadsföring

Hur utövar du dina rättigheter?

Kontakta oss på [email protected] eller via ditt konto. Vi svarar inom 30 dagar.

Du har också rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Cookies och spårningstekniker

Nödvändiga cookies

Krävs för grundläggande funktionalitet

Autentisering, säkerhet, inställningar

Funktionella cookies

Förbättrar användarupplevelsen

Språkinställningar, spelarlayouter

Analytiska cookies

Hjälper oss förbättra tjänsten

Användningsstatistik, prestanda

Hantera cookies

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar i din webbläsare eller via vårt cookie-center. Observera att vissa funktioner kan påverkas om du avaktiverar cookies.

Uppdateringar av integritetspolicyn

Vi kan uppdatera denna integritetspolicy för att reflektera ändringar i våra tjänster, juridiska krav eller affärsmetoder. Väsentliga ändringar meddelas via:

  • E-post till registrerade användare
  • Meddelande på vår webbplats
  • I-app notifikationer

Fortsatt användning av tjänsten efter ändringar innebär acceptans av den uppdaterade policyn.

Kontakta oss

Har du frågor om din integritet?

Vi hjälper gärna till med alla frågor kring hantering av personuppgifter.